Románské umění
Jedenácté století bylo pro Evropu relativně mírovým obdobím,
kterému přecházely různé nájezdy Skandinávců, muslimských Arabů a maďarských
kočovníků, kteří se nakonec usadili v Maďarsku. Mírové období rovněž
znamenalo, že se znovu probudil zájem o církevní architekturu. Hlavními patrony
architektury byly kláštery, kterých v Evropě tou dobou bylo více než 2000.
Nejvýznamnější rysem románských kostelů a katedrál je jejich mohutnost a
využití půlkruhového oblouku na oknech, dveřích a arkádách. Kostely pak měly
tvar tunelu nebo tunelové klenby nebo křížové klenby.
(MARSHALL CAVENDISH ČR, s.r.o.
Románské umění. Svět poznání: Informace a zajímavosti
pro celou rodinu. Praha, 1995, č. 52, s. 16. ISSN 1211-9369.)
Gotická architektura
Gotika byla prvním skutečně originálním architektonickým
slohem, který vznikl v severní Evropě. Po více než 300 let se světlem
naplněné katedrály kostely tyčící se do závratné výšky staly vrcholným výrazem
křesťanské úcty a hrdosti. Románský sloh, který dominoval architektuře počátkem
středověku, působil impozantním dojmem především svojí uchvacující hmotností.
Mohutné zdi, obrovské pilíře a objemné podpěry bránily přístupu světla a činily
z katedrál a z kostelů temná strohá místa vzbuzující respekt.
V polovině dvanáctého století se však ve Francii objevil zcela odlišný typ
církevních staveb, typ, jehož štíhlé věže tyčící se do výše jako by chtěly
dosahovat do nebes. Jejich konstrukce byla viditelně lehčí a mnohem méně hmotná
než u jeho románských předchůdců. Rovněž uvnitř budovy působila na mysl diváka
výška spolu se světlem, pro věřící přivyklé na bohoslužby v románských
budovách muselo být setkání s gotikou úžasně osvobozující a povznášející.
Prvky gotiky: lomený oblouk, žebrová klenba, opěrný oblouk s opěrným
pilířem.
(MARSHALL CAVENDISH ČR,
s.r.o.Gotická architektura. Svět poznání: Informace a
zajímavosti pro celou rodinu. Praha, 1995, č. 27, s. 21. ISSN 1211-9369.)
Renesance v umění
Renesanční umění oslavovalo
lidskost a viditelný svět, což znamenalo odmítnutí spíše duchovního přístupu
středověku. Znamenalo „znovuzrození antiky“, znovuobjevení klasické civilizace
dávného Řecka a Říma v celé své kráse. Literatura, filozofie a umění
antiky nabídly Italům nová měřítka a modely. Vedle zpracovávání a přejímání
klasických námětů vyneslo renesanční umění opět na světlo antické techniky
například v architektuře, stavitelství a sochařství. Během vrcholné
renesance byli na vrcholu svého rozvoje tři umělci s obrovským nadáním.
Současníkům museli Leonardo da Vinci, Michelangelo a Raphael připadat jako
nadlidé.
·
Leonardo da Vinci
byl z těch tří nejstarší. Podivínský a všestranně talentovaný, zanechal po
sobě pouze pár obrazů. V Říme strávil relativně málo času. Nicméně madona
ve skalách a Mona Lisa jsou dokonalými ukázkami klasického ideálu – jako živé,
přece však záhadné.
·
Michelangelo
Buonarroti byl Florenťan. Velký sochař a malíř, který strávil čtyři roky svého
života malováním rozsáhlého výjevu z biblické historie od stvoření světa
na strop Sixtinské kaple
·
Raffael Santi
byl nejčistší ze všech klasicistů a vkládal do svých mistrovských děl klid a
harmonii i v případech, když měla zobrazovat výbušnou scénu. Jeho obrazy
Madony, lidské a něžné, ale i čisté a zidealizované, byly začátkem tradice,
který trvala po staletí. Mezi jeho nejznámější díla patří fresky vytvořené ve
Stanze, skupině místností ve Vatikánu.
(MARSHALL CAVENDISH ČR, s.r.o.
Renesance v umění. Svět poznání: Informace a zajímavosti
pro celou rodinu. Praha, 1995, č. 26, s. 35-38. ISSN 1211-9369.)
Barokní umění
Pestrobarevné a mnohotvárné
barokní umění mělo původně sloužit náboženství. Úmyslem bylo diváka povznést,
ohromit a zejména vtáhnout do světa zázraků, extází a okamžiků křesťanských
triumfů. Velkým všestranným géniem baroka byl Gianlorenzo Bernini, nejvíce uznávaný
jako sochař, ale také vážený jako architekt, malíř a básník. Jako sochař byl
Bernini mistrem v zachycení skutečné barokní nálady. Struktura pokožky
jeho postav a zřasená sukna vypadají opravdu jako živé, často se dokonce zdá,
že zřasené látky vlají ve větru. Mezi dalšími pracemi pro Řím najdeme ještě
Fontánu Čtyř řek na Pizza Navona.
(MARSHALL CAVENDISH ČR, s.r.o.
Barokní umění. Svět poznání: Informace a zajímavosti pro
celou rodinu. Praha, 1995, č. 33, s. 55-58. ISSN 1211-9369.)
Hudba 18. století
Osmnácté století bylo velice vzrušujícím obdobím, během
kterého došlo ke vniku mnoha důležitých směrů hudebního vývoje. Dominovali
v něm čtyři velcí hudebníci: Bach, Händel, Haydn a Mozart.
Johann Sebastian Bach a Georg Friedrich Händel se narodili
ve stejném roce přibližně 160
km od sebe, ale jejich životy a hudební styly byly zcela
odlišné. Bach psal v podstatě sám pro sebe, zatímco Händel komponoval pro
potěšení velkého publika. Bach nikdy neopustil Německo, zatímco Händel hodně
cestoval. Bach byl hluboce nábožensky založen, zatímco Händel byl mužem znalým
světa. Ti dva se nikdy nesetkali.
Symfonickou formu i formu sonáty zdokonalil zejména Franz Joseph Hydn. Moderní symfonický orchestr, jak jej dobře známe dnes a který je
organizován do čtyř sekcí nástrojů, vděčí za hodně právě Haydnovi. Haydnova
instrumentální hudby inspirovala a utvářela symfonický styl Mozartům a
Beethovenův. Hydn oba tyto hudebníky znal a respektoval je. Jejich díla potom
nakonec vedla k velkým symfoniím skladatelů devatenáctého století
Velká díla
·
Johann Sebastian Bach = Šest braniborských
koncertů, Janovy pašije, Matoušovy pašije
·
Georg Friedrich Händel = Vodní hudba, Mesiáš,
Hudba pro královský ohňostroj
·
Franz Joseph Haydn = Překvapivá symfonie,
Stvoření světa
·
Wolfgang Amadeus Mozart = Don Giovanni, Malá
noční hudba, Cosi fan tutte
(MARSHALL CAVENDISH ČR, s.r.o.
Barokní umění. Svět poznání: Informace a zajímavosti pro
celou rodinu. Praha, 1995, č. 73, s. 97-98. ISSN 1211-9369.)
Žádné komentáře:
Okomentovat